Dansk A




Ny ordning

Tirsdag den 19. maj 2020
kl. 09.00-14.00

Opgaveoversigt



Opgavesættet består af 5 opgaver. Du skal kun besvare én af dem.


Opgave 1



Foretag en analyse og fortolkning af ”Spøgelsesbilist”. Afslut din besvarelse med en perspektivering til tendenser i samtidens litteratur.

Tekstgrundlag:


Tekst 1: Charlotte Weitze: ”Spøgelsesbilist”.
Fra novellesamlingen Mørke cyklister - udvalgte fortællinger, 2016.


Analyse, fortolkning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation.

Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen.

I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten.


Opgave 2



Foretag en analyse og fortolkning af ”Barnet i Graven” og Sorg. Sammenlign de to tekster, og afslut besvarelsen med en perspektivering til tendenser inden for litteratur og kunst i teksternes samtid.

Tekstgrundlag:


Tekst 2: H. C. Andersen: ”Barnet i Graven”.
Fra Nye Eventyr og Historier. Første Række. Fjerde Samling, 1860.
Tekst 3: Anna Ancher: Sorg.
Oliemaleri, 86,5 x 73,8 cm, 1902.


Analyse, fortolkning, sammenligning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation.

Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen.

I sammenligningen skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle.

I din perspektivering skal du sætte teksterne ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksterne.


Opgave 3



Foretag en analyse af ”Privatisér dog det kongehus” med særligt fokus på sproglige og stilistiske virkemidler samt argumentation. Vurdér tekstens gennemslagskraft, og afslut din besvarelse med en diskussion af tekstens problemstilling.

Tekstgrundlag:


Tekst 4: Gretelise Holm: ”Privatisér dog det kongehus”.
Kronik i Politiken, den 14. januar 2019.


Analyse, vurdering og diskussion
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation.

I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne.

I diskussionen skal du forholde dig argumenterende, nuanceret og reflekteret til tekstens overordnede problemstilling.


Opgave 4



Foretag en analyse og fortolkning af ”Knokkelmanden”.

Tekstgrundlag:


Tekst 5: Johannes V. Jensen: ”Knokkelmanden”.
Fra Myter. Bind 1, 1907.


Analyse og fortolkning
I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation.

Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen.


Opgave 5



Foretag en analyse af ”Red din fars dag” og ”Red din fars dag part 2”. Sammenlign kampagnefilmene, og vurdér deres gennemslagskraft.

Tekstgrundlag:


Tekst 6: Kræftens Bekæmpelse: ”Red din fars dag”.
Kampagnefilm fra Kræftens Bekæmpelses YouTube-kanal, 2018.
Varighed: 1 min. og 13. sek.
Tekst 7: Kræftens Bekæmpelse: ”Red din fars dag part 2”.
Kampagnefilm fra Kræftens Bekæmpelses YouTube-kanal, 2019.
Varighed: 3 min. og 9. sek.


Analyse, sammenligning og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation.

I sammenligningen skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle.

I vurderingen af teksternes gennemslagskraft skal du sammenholde teksternes indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne.




Opgave 1



Foretag en analyse og fortolkning af ”Spøgelsesbilist”. Afslut din besvarelse med en perspektivering til tendenser i samtidens litteratur.

Tekstgrundlag:


Tekst 1: Charlotte Weitze: ”Spøgelsesbilist”.
Fra novellesamlingen Mørke cyklister - udvalgte fortællinger, 2016.


Analyse, fortolkning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation.

Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen.

I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten.




Opgave 2



Foretag en analyse og fortolkning af ”Barnet i Graven” og Sorg. Sammenlign de to tekster, og afslut besvarelsen med en perspektivering til tendenser inden for litteratur og kunst i teksternes samtid.

Tekstgrundlag:


Tekst 2: H. C. Andersen: ”Barnet i Graven”.
Fra Nye Eventyr og Historier. Første Række. Fjerde Samling, 1860.
Tekst 3: Anna Ancher: Sorg.
Oliemaleri, 86,5 x 73,8 cm, 1902.


Analyse, fortolkning, sammenligning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation.

Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen.

I sammenligningen skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle.

I din perspektivering skal du sætte teksterne ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksterne.




Opgave 3



Foretag en analyse af ”Privatisér dog det kongehus” med særligt fokus på sproglige og stilistiske virkemidler samt argumentation. Vurdér tekstens gennemslagskraft, og afslut din besvarelse med en diskussion af tekstens problemstilling.

Tekstgrundlag:


Tekst 4: Gretelise Holm: ”Privatisér dog det kongehus”.
Kronik i Politiken, den 14. januar 2019.


Analyse, vurdering og diskussion
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation.

I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne.

I diskussionen skal du forholde dig argumenterende, nuanceret og reflekteret til tekstens overordnede problemstilling.




Opgave 4



Foretag en analyse og fortolkning af ”Knokkelmanden”.

Tekstgrundlag:


Tekst 5: Johannes V. Jensen: ”Knokkelmanden”.
Fra Myter. Bind 1, 1907.


Analyse og fortolkning
I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation.

Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen.




Opgave 5



Foretag en analyse af ”Red din fars dag” og ”Red din fars dag part 2”. Sammenlign kampagnefilmene, og vurdér deres gennemslagskraft.

Tekstgrundlag:


Tekst 6: Kræftens Bekæmpelse: ”Red din fars dag”.
Kampagnefilm fra Kræftens Bekæmpelses YouTube-kanal, 2018.
Varighed: 1 min. og 13. sek.
Tekst 7: Kræftens Bekæmpelse: ”Red din fars dag part 2”.
Kampagnefilm fra Kræftens Bekæmpelses YouTube-kanal, 2019.
Varighed: 3 min. og 9. sek.


Analyse, sammenligning og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber.

Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation.

I sammenligningen skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle.

I vurderingen af teksternes gennemslagskraft skal du sammenholde teksternes indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne.




Oplysninger til brug for Copydan



Charlotte Weitze: ”Spøgelsesbilist”, fra Mørke cyklister – udvalgte fortællinger (2016). Kbh.: Samleren. ISBN: 978-87-638-4161-0.

H.C. Andersen: ”Barnet i Graven”, (1860), her trykt efter H C Andersens Eventyr. III: 1856-1860. (1965). Kbh.: Det danske Sprog- og Litteraturselskab. Hans Reitzels Forlag. Intet ISBN nummer.

Gretelise Holm: ”Privatisér dog det kongehus”, kronik i Politiken den 14. januar 2019. Intet ISBN nr.

Johannes V. Jensen: ”Knokkelmanden”, opr. trykt i avisen København den 19. og 20. februar 1901, første gang trykt i bogform i Myter (1907). Her trykt efter J. V. Jensen: Myter. Første bind 1898-1907. Kjøbenhavn: Gyldendalske Boghandel. Intet ISBN nr.

Øvrigt ikke skriftligt materiale:

Anna Ancher: Sorg. Oliemaleri (1902)

Kampagnefilm fra Kræftens bekæmpelse: ”Red din fars dag” (2018) og ”Red din fars dag part 2” (2019). Begge fra Kræftens Bekæmpelses YouTube-kanal.